Exchange rates: 1 EUR = 4.69 PLN; 1 USD = 4.4 PLN [more...]
Language: polski english

 
 

 

 

BDT Automatyka

[Poland]Prądy niszczące

E-mail this Product to friend Add this Product to Basket

Prądy niszczące w nowoczesnych napędach z przemiennikami częstotliwości.

W niektórych nowoczesnych instalacjach napędowych łożyska maszyn elektrycznych ulegają uszkodzeniu już w kilka miesięcy po uruchomieniu. Objawia się ono głośną pracą łożyska, występowaniem wibracji, a podczas oględzin bieżni można zauważyć równoległe, ciemne, gęste rysy ułożone prostopadle do toru przetaczania elementów tocznych.

Zjawisko to spowodowane to może być prądami łożyskowymi, które indukują się w wale silnika i przepływają do uziomu poprzez łożyska. Bardzo szybkie przełączanie zaworów przemienników częstotliwości (falowników)
w nowoczesnych systemach napędowych może generować impulsy prądowe wysokiej częstotliwości przewodzone przez łożyska. Jeśli energia tych prądów jest wystarczająco duża, to wystąpi zjawisko przemieszczania się cząstek metalu między kulą łożyska a bieżnią. Zjawisko to jest znane jako elektryczne rozładowanie maszynowe (Electrical Discharge Machining - EDM). W rezultacie łożyska mogą wymagać wymiany już po bardzo krótkim czasie pracy.

W ostatnich latach daje się zauważyć rosnąca liczba uszkodzeń łożysk z powodu elektrycznego rozładowania maszynowego występujących
w okresie od jednego do sześciu miesięcy po rozruchu. Zakres występowania tych uszkodzeń zależy od architektury systemu napędowego
i użytej techniki instalacyjnej.

Rodzaje prądów łożyskowych wysokiej częstotliwości.

Prądy łożyskowe wysokiej częstotliwości są indukowane na wale z powodu asymetrycznego rozpływu strumienia w silniku. Impulsy napięciowe z falownika zawierają tak wysokie częstotliwości, że indukcyjność rozproszenia uzwojeń silnika zapewnia drogę upływu prądu do uziomu. Indukuje to napięcie między końcami wału. Jeśli zaindukowane napięcie jest wystarczająco duże do pokonania impedancji cienkiej powłoki oleju na łożysku, zachodzi zjawisko przepływu cyrkulacyjnych prądów łożyskowych o wysokiej częstotliwości. Prądy łożyskowe są spowodowane istnieniem obwodu dla przepływu prądu od składowej zerowej napięcia w systemie napędowym. Powoduje ona powstanie potencjału pomiędzy wyjściem falownika i uziomem, który wymusza przepływ prądu poprzez impedancję rozproszenia.

Zjawisko impedancji łożysk.

Prąd płynący przez łożyska może ulegać nagłym wahaniom i zależy od stanu chwilowego łożyska. Przy bardzo małych prędkościach łożyska mają galwaniczne połączenie, gdyż bieżnie nie są izolowane warstwą oleju. Występuje zjawisko przerwania ciągłości filmu smarowego. Zatem impedancja łożysk określa poziom napięcia przy którym łożyska zaczynają przewodzić. Impedancja ta jest nieliniową funkcją obciążenia łożysk, prędkości obrotowej oraz użytego smaru i podlega ona chwilowym zmianom.
Inquire now

 

Additional information:

Price:Ask for price

 

Related products: Machines & Tools ->Automatics

 
     
 

BDT Automatyka

Street:E.Kwiatkowskiego 1
City:Rzeszów
Postal code:35-311
Region:Sub-Carpathia
Country:Poland
Phone: +48 017 8502810
Fax: +48 017 8502811do12

Contact person

Name and Surname: Zbigniew Nosek
Phone: +48 017 8502810
Mobile: +48 502738333
Inquire now